torsdag, oktober 15, 2009

Viola Gråsten


Igår spurtade jag till Textilmuseet för att se utställningen om Ljungbergs tryck. Hade inte fattat att så många olika konstnärer fått sina mönster tryckta via Ljungbergs. Viola Gråsten var en av dem. Hon är en av mina nya favoriter och jag håller på att läsa den nyutkomna boken om henne.
Utställningen var annars inte så väldans omfattande. Astrid Sampe-utställningen ännu mindre. Men detta kanske jag inte ens hade noterat om personen i kassan hade strävat efter ögonkontakt under det superviktiga telefonsamtalet hon hade när vi kom. Hade hon dessutom väntat med att sätta in det superviktiga pappret i pärmen tills entrébiljetten betalats hade man kanske dessutom tyckt att man var välkommen!
På kvällen var konferensfesten i den nyrenoverade konsthallen. Stort! Imponerande!

1 kommentar:

Annaa M sa...

Jag har ett Viola Gråsten-tryck som gardin, tryckt och inköpt hos Ljungbergs, direkt på plats, 1969. Då var det redan "gammalt" men kändes då som nu lika "modernt". Jag hoppas verkligen tyget håller livet ut.