söndag, februari 11, 2007

Stil - program 2, del I

Efter en positiv och välvillig lyssning från mig i första programmet börjar jag nu bli lite fundersam på programmet Stil. I andra programmet tar man avstamp i Elsa Beskow, hennes skildringar av svenska naturen och hur det präglat oss. Intressant, tänkte jag. Tyvärr, tycker jag att man slarvade bort det greppet. En reporter går "på jakt" efter Elsa beskow och intervjuar personen som nu bor i EB:s hus. Jag fick inte ut något av detta. Vad menade man att detta skulle säga oss? Den andra intervjun var med kostymmakaren till föreställningen om Petter & Lotta och Tant Brun, Grön och Gredelin. "Vi valde siden till Tanternas klänningar för att tydligare få fram den klassresa som Petter och Lotta gjorde" och "Vi försökte överföra akvarellens uttryck till kläderna" var två meningar som passerade, som jag gärna hade velat bli utvecklade. Istället mynnade det hela ut i en gissning om vad de tre tanterna skulle ha representaterat idag - och det var inga snällheter precis! Tant Gredelin som en rödnäst tant som doppat kranen för djupt i rödvinsglaset t.ex. Synd, jag hade gärna lyssnat på hur en uppdaterad Tant Gredelin är klädd och vad hon står för idag.
Kort sagt: jag hade verkligen uppskattat ett resonemang om Elsa Beskow och hennes böcker ur ett klädteoretiskt perspektiv.

Inga kommentarer: