lördag, oktober 15, 2005

Snurran äger!

I senaste numret av Förskolan (2005:08) står en del om genus i barnböcker. Bl.a nämns de underbara böckerna om Snurran av Katarina Bergström och Annika Samuelsson. Dessa böcker har fått ljumma recensioner i Btj:s sambindningshäfte - man moraliserar över att Snurran är så arg! Också barn har haft svårt för böckerna - Snurran uppför sig inte som en flicka helt enkelt! Man baxnar - jag tror alla små flickor jag känner är både jättearga och jätteglada! Och senaste boken om Snurran - Snurran och fjärrkontrollen - är en jätterolig bok som jag önskar många läsare!

1 kommentar:

Krister sa...

Kan bara instämma i din synpunkt. Tur att jag råkar komma till ett bibliotek imorgon så jag får låna Snurran och fjärrkontrollen och bilda mig en egen uppfattning. Får kolla om den finns inne. Visst är det fint med 24-timmarsbiblioteket.