tisdag, oktober 11, 2005

Läst bok - Tokyo av Mo Hayder

Idag har jag varit ledig och gjorde faktiskt det jag alltid drömmer om; låg kvar i sängen och läste ut min bok! Boken var Tokyo av Mo Hayder. En riktigt spännande bok som tyvärr lämnade en liten äcklig eftersmak. Två berättelser; dagboksanteckningar från Japans slakt av Nanking 1937, Kina och en berättelse i nutid i Tokyo. Till slut vävs förstås de två berättelserna samman. Det som först känns som en verkligt intressant berättelse från något (i alla fall inte jag kände till) känner man till slut ett slags äckel - är det bara ytterligare en berättelse om japansk grymhet ur en amerikansk författares blick? Och beskrivningen av dagens Japan känns inte heller speciellt sympatisk. Just nu läste jag att Mo Hayder bor i London, så det där med amerikanare stämde inte i.a.f.
Fast boken är spännande!
Nästa vecka ska jag bokprata när vår bokhandlare har releaseparty för sin läsecirkel.

Sen har jag virkat mormorsrutor - Tack till Annas blog som äntligen lett mig till en beskrivning i hur man virkar dem!!

Inga kommentarer: