måndag, oktober 31, 2005

Jag minns att jag sprang...

...heter min senast lästa bok. Den är skriven av Ron McLarty. Frågan är om man ska skriva om medelmåttiga böcker? Jag läste den för att en låntagare tyckte att den var "helt underbar". Då blir man ju lite nyfiken. Och. Jodå. Den handlar om en medelålders man som mister båda sina föräldrar i en bilolycka. Efter begravningen hittar sin gamla pojkcykel i garaget och full och förvirrad sätter han sig på hojjen. Nästa morgon vaknar han med ansiktet i gräset och cykeln bredvid sig. Han minns inte hur han hamnade där men han minns känslan av att cykla och sätter sig på hojjen igen och trampar på... Han väger 127 kilo och lever på öl och pizza och cigaretter, men nu, på cykeln blir bananer han främsta föda. Han cyklar från Rhode Island till Los Angeles - och historien artar sig till en slags Forrest Gump-historia - fast utan den stillsamma humor som Tom Hanks utstrålade i filmen (jag läser nu på adlibris att boken ska filmas också...de kallar den "roadmovie när den är som bäst") ... ääää...helt underbar? Nej, men rättså läsvärd.

Inga kommentarer: