torsdag, oktober 27, 2005

Manga

I senaste numret av Bild och Bubbla finns en artikel om manga i Norden. Där får man en bra översikt över vilka typer av manga som ges ut och hur de går. När man pratar om pojkars läsning, vill man gärna påpeka - "fast det var innan manga kom" - för visst håller ni med om att det numera inte är ovanligt med unga gossar som lånar 10 böcker på fredag och kommer igen på måndag för att låna 10 nya? Och då menar jag manga. Själv har jag utan entusiasm läst en One Piece men nu blev jag verkligt sugen på att läsa om Conan - fast den var utlånad. Statistikgalen som jag då är kollade jag upp att sedan den anlände till biblioteket i början av juli har den varit utlånad åtta (8) gånger! Och av hela vårt mangabestånd så var 70 % utlånat. Något måste göras...

Inga kommentarer: