tisdag, april 22, 2008

Hreinn Fridfinnsson

Det har varit si och så med mitt löfte till mig själv om en kulturupplevelse per vecka. Handlar väl iofs om hur vitt kulturbegrepp man har, men igår när jag var i Malmö passade jag på att gå till Malmö konsthall. Där ställde Hreinn Fridfinnsson ut som räknas till Islands störste konceptkonstnär trots att han bott i Amsterdam sedan 70-talet. Ja, hur många konceptkonstnärer finns det på Island, tro?
Hursomhelst gjorde denna utställning mig glad för den var så fullständigt flummig och närmast helt obegriplig. Jag blir så glad över att sådan konst tillåts att finnas och att det finns konsthallar med gratis inträde, så att man kan slinka in, glo, läsa, skaka på huvet och tänka... va faaan...?! Idag har jag funderat mycket på var jag kan verkställa en av hans idéer här i hemmet...kedjereaktion, igen!

Inga kommentarer: