söndag, april 13, 2008

Avbön

Häromdagen skrev jag ett entusiastiskt inlägg om danskt mode där jag passade på att dissa svenskt mode. Eller snarare försökte jag uttrycka att det mesta av svenskt mode inte passar en dam i min ålder, vilket förmodligen inte heller är avsikten. Fast jag ångrar mig lite. Inte har jag ens provat mig igenom Rodebjer, Wester, Hope, Velour, Whyred, Back eller Acne (för att bara nämna några stora märken) så väl att jag kan uttala mig så tvärsäkert! Häromdagen provade jag därför en klänning av Rodebjer som reades. Den passade inte en dam i min ålder, men om den fanns på rea kanske det var ett annat problem med klänningen? Sen provade jag en tunika från Hope som var fantastiskt snygg (och det var endast insikten om det kommande Marimekko-släppet som fick mig att inte slå till). Den såg i modellen ut som den ni ser på bilden men var helvit. Den är dock ett gränsfall vad gäller ärmarna. Ärmlöst är mycket känsligt!! Och jag vågar påstå att det är generellt så. Det är klart att Madonna kan ha ärmlöst med hedern i behåll, men vi kanske inte ska henne som måttstock? En variant på problemet är att det är ärmar men att ärmarna är för snäva (av någon anledning blir man tjock på överarmarna vid en viss ålder...) - här leder märket Odd Molly ligan i feldesign för 40+ - man "tvingas" helt enkelt till att köpa gigantiskt stora tunikor för att få in armarna!! Förutom växande överarmar så vittnar också många damer om växande ryggar (det här inlägget låter mer och mer som ett inslag ur en science fiction-film...) Sen har vi nästa område - bullibullet runt midjan, men där funkar ju dagens mode rätt bra.
Kanske är det en omöjlighet att designa kläder för olika åldrar och kanske är de flesta svenska designers minst 10 år yngre än de flesta danska? (Stl 42 för 40- och stl 42 för 40+)
Men man behöver ju inte bära alla kläder för att tycka att de är intressanta eller snygga!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för insiktsfulla kommentarer om stl och ålder!
"Från en som trodde det vara bara hon" dvs Maria T

Malin sa...

Kanske dags för en grupp på Facebook - överarmsklubben!!