fredag, april 03, 2009

Maud Fredin Fredholm














Jag är glad över att Maud Fredin Fredholm uppmärksammas med utställning, film och katalog på Röhsskas museum nu! Och extra glad är jag att jag lyckades se den! Först blev jag alldeles skakad när jag möttes av dessa kaniner - det är ju MIN kanin! Att det var Maud Fredin Fredholm som gjort den hade jag ingen aning om! Och var är min kanin nu, tro...
Mamma gillade M.F.F. och hade flera klänningar av henne och på 70-talet följde jag med mamma till affären på Fredsgatan. I filmen säger Maud att hennes mönster var något alldeles nytt och väldigt moderna och att man kan se många av hennes idéer i nya kläder idag. Jag kan bara hålla med. Utställningen är ganska liten men man slås verkligen av hur häftig hon är!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Och var är MIN kanin?!
något fattas en, det har man ju känt länge

Karin

Malin sa...

Kaninerna finns till salu på Röhsska för 300:- styck. Det är inte nyproduktion utan från Mauds lager.

Annaa M sa...

Åh de där kaninerna minns jag! Min mamma hade också MFF-kläder under en period. Men sedan tror jag hon tröttnade. Själv tycker jag fortfarande de känns passé i både modeller och tyger. Men det är kanske det där med att de var så typiskt mamma-mode. Jag brukar ju hävda det, att man inte precis brukar falla för sådana kläder ens mamma hade när man växte upp.

Malin sa...

Själv håller jag nog på att bli mer och mer lik min egen mamma...

Re-dizain sa...

Kul att hitta ditt inlägg om Maud F F..Jag gillar hennes tryck och äger en hel del kläder som jag bara älskar. En klänning som jag inte kan längre ha skall jag sälja på tradera...är du intresserad kika där..