lördag, juli 26, 2008

Mode och design utan gränser

Själv blev jag så inspirerad av Katja Geigers Sommarprogram att jag ville veta mer och cyklade till biblan och lånade hennes självbiografi.
Det är svårt att inte bli imponerad.
Född 1920.
1946 åker hon till USA (efter en period i Sthlm med Konstfack och Beckmans skola och illustrationsjobb för DN) för att gå på designskola och presenterade sin första kollektion 1949.
1953 etablerar hon sig i Huaröd och startar samarbete med MMT.
1958 kom första skokollektionen (Vilka skor! Var finns de nu?)
1966 slår hon igenom i Paris - och då är hon alltså 46 år gammal!
1976 flyttar hon återigen till USA (efter skatteskräll i Sverige) och inleder en ny karriär med heminredning; hemtextilier, glas, porslin, bestick... Jag ser några fiskfat jag gärna hade adderat till min fiskfatssamling. Fanns dessa produkter ens i Sverige då? Jag minns inte, var väl inte intresserad då.
1996 flytt tillbaka till Sverige. Katja är då 76 år gammal och fortfarande fullt verksam.

Genom hela boken förs diskussionen om att vara kvinna i denna bransch - hur hon kallas "Lilla Katja" trots att hon är vuxen, världskänd designer och dessutom lång! Hur män ringer till henne och anser att hon är "tillgänglig" för att hon inte reser med sin man, hur hennes man tafsar på hennes modeller och är otrogen, att hennes första man inte tog hand om deras son när hon reste till USA för att utbilda sig. Men hon fogar sig. Och samtidigt gör hon denna enastående karriär! Kanske, men bara kanske, hjälpte hennes mans position och sinnelag henne dit, men även Katja undrar ju över hur karriären blivit om hon varit man. I sitt Sommar spelade Katja "Times they are a-changing" - och visst har det väl förändrats?

I Sommarprogrammet sa Katja flera gånger att hon ville göra bekväma kläder för den moderna kvinnan. När man bläddrar i hennes självbiografi kan man inte annat än tycka att hon lyckats! Vilka kläder! Chanel i all ära, men Katja of Sweden förtjänar minst lika mycket cred.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag lyssnade också på hennes sommarprogram och blev inspirerad och tänkte att jag måste kolla upp henne på biblan! Hon pratade så "direkt" - rakt ur hjärtat på ngt sätt - men med full koll ändå.
Min mamma hade Katja of Sweden skor när jag var liten. Som jag kom ihåg dem så var de "mjuka" ballerinatyp med lite klack . Hon hade en fin kjol också av Katja som var kroppsnära, vadlång och lite svängd. Minns att jag tyckte att mamma var så tjusig när hon hade den.
Jag är i Skåne i 5 veckor på landet och har inte ens en spegel. M. säger att jag ser "bra ut" - smal! Bättre "spegel" får man leta efter.

Karin