måndag, januari 08, 2007

Mode och ekologi

Säkert har ni läst här och där om modebloggar som skriver mer om privata shoppingupplevelser än om mode i sig. Tycker själv att det är lätt att hänge mig åt att beskriva senaste fyndet som liksom utgjorde pricken över i:et i garderoben just då. I DN i söndags skrevs det om det kommande modet och i artikeln vill man gärna framhålla en mer miljömedveten modetanke. Dels att själva klädtillverkningen är miljömedveten men också att konsumtionen i sig skulle präglas mer av återhållsamhet och återanvändning. Jag läser just nu boken The sociology of Consumption och inser att överdriven konsumtion ingalunda är ett nutida fenomen, fast skillnaden är nog att nu är den så vida spridd.
Som en gammal fältbiolog, miljöaktivist och en, som jag numera gärna vill kalla mig, miljömedveten person har jag svårt att erkänna att min konsumtion - eller shopping - inte bara innebär ett personligt intresse utan också bidrar till det globala klimatproblemet.
På en blogg läste jag att vi modebloggare borde lägga mindre tid på att redovisa våra nyinköpta fynd och istället fokusera på redan befintliga plagg och nya sätt att kombinera dem. Nu har jag inte särskilt många läsare av min blogg, men om någon mer läst bloggare läser, vill jag gärna uppmana till denna utmaning: kombinera två felköp så att de tillsammans blir en hit!

Inga kommentarer: