tisdag, januari 23, 2007

Kontroll-frigörelse

Igår började nya delkursen (Kläder, kropp och identitet II) och vi var uppmanade att ta med ett klädesplagg, som vi kände att vi inte kunde använda för att det uttryckte alltför mycket kontroll eller frigörelse. Själv hade jag grubblat väldigt mycket på detta - har man egentligen plagg som man känner så för? Jag har tidigare pratat om slipsen som ett sådant plagg (om jag var man) och en tjej hade just med sig en slips och vi hade en lång diskussion kring slipsen som manligt attribut, som del av uniform, som prestigemarkör och dess förmåga att vara laddad med betydelse så att man lätt kan byta kontext genom att byta utseende på slips (en rosa, mönstrad sidenslips signalerar inte alls samma sak som en enfärgad vinröd).
En tjej hade med sig ett par y-frontkalsonger som hon använde i vardagslag, men som hon vid träning, badhus, läkarbesök, inte hade på sig. En snäv kjol blev gränsen för en tjej för den kontroll hon skulle vara tvungen att utsätta sin kropp för, för att kunna använda kjolen. En kille hade en djupt v-ringad t-shirt som han kände var för djupt ringad vilket ledde till diskussion kring varför kvinnor hade tillåtelse att visa mer hud än män.
Själv hade jag med mig reflexvästen!
Nästa vecka blir det skoutställning på Livrustkammaren!

Inga kommentarer: