tisdag, januari 06, 2009

Torrnålstovning














Under ledigheten har jag så smått prövat på att torrnålstova. Jag hade inga tydliga idéer när jag började och det blev lite halvhjärtade försök. Men kvällen innan 90-årskalaset insåg jag att jag inte hade några lämpliga örhängen, så då tovade jag ett par som kunde matcha klänningen. Av Frida, på fantastiska bloggen Made in Hägn , fick jag inspiration att nåltova in tråd. Det blev en mohairtråd. Jag gjorde ett par i turkos ull och grön tråd och gav till Syrran också (hon är liksom med i produktutvecklarteamet, på så sätt att hon glatt använder alla mina försök och sen rapporterar eventuella reaktioner. Eftersom hon jobbar som högstadielärare är hennes publik öppen, positiv och skoningslös).

Väl hemma igen har jag fått blodad tand och fortsatt:














Uppe till vänster syns alltså de jag hade på festen (jag anser att ullen där är vinröd med viss cerisefärgad nyans, men den är köpt som "cerise" - hur står det till med färgsinnet på Slöjddetaljer?). Uppe till höger samma ull med en rand av ull i annan nyans. De svartröda har jag lagt på röda ullen en bit in i nålandet.
L:s favoriter är dehär turkosa med en tunn cerisefärgad ylletråd. Lite svårare att tova in än mohair.













Det är så kul! Men nu får jag sluta innan jag drunknar i örhängen, som ingen vill ha...?

1 kommentar:

Anonym sa...

Va fina de blev! Örhängen i olika färger är ju jättebra att ha, så behåll dem du.