måndag, februari 06, 2006

Kupé

I fredags tog jag tåget västerut, till Västerås. Det kändes så märkvärdigt att jag var tvungen att nämna det redan vi frukosten, fastän jag för länge sedan har slutat rapportera om alla möten i Stockholm och Uppsala som jag bevistar. Snabbt går det också varför jag bara hann ögna lite i tidningen Kupé, så jag tog hem den för att först ikväll ordentligt läsa artikeln om Tankesmedjor (ett vackert ord). I artikeln nämns tre olika smedjor som finns i Sverige; Agora (arbetarrörelsen), Timbro (näringslivet) och Cogito (miljörörelsen). Artikeln för ett sorts resonemang över tankesmedjornas roll i ett ganska avpolitiserat Sverige. Leif Lewin, professor i statsvetenskap, menar dock att tankesmedjorna i Sverige blir värdelösa för att de är så hårt knutna till partier och organisationer. Tankesmedjorna kritiserar varandra för att redan "tänkt klart redan från början" s.a.s. Att tänka rätt är stort, att tänka fritt är större? (Rydberg, va?)
Fast en sak tyckte jag var intressant (ja, iofs tycker jag själva idén med tankesmedja är intressant om de varit knutna mer till intressefrågor istället för organisationer) - var Maria Rankka som menar att "för att kunna påverka opinionen räcker inte bara de bra tankarna. Vi måste ha personer som förkroppsligar det här, idé-entreprenörer."
Man skulle kunna kalla dem tjänstemän i en kommunal, politiskt styrd, organisation också. Men idé-entreprenörer låter himla snyggt!

1 kommentar:

Malin sa...

Dessa tankesmedjor borde väl finnas på biblioteken egentligen?