lördag, januari 30, 2010

Om lärande

Jag tänker mycket på lärande när jag nu går på kursen Smyckelinjen. Igår gick det till exempel skitdåligt. Jag var å ena sidan inte tillräckligt strategisk, så det försvann tid då jag köade för hjälp. Jag var å andra sidan för ivrig, vilket gjorde att jag slarvade och lödde snett. (Försökte tänka att det var en del av min design, men magistern skakade beklagande på huvudet och sa: "Gör om. Löd av. Fila bort gammalt lod. Löd nytt.")
Efter en intensivvecka med kurs varje dag har vi nu kurs varje fredag i 15 veckor. Det tog lite tid att tuna om till kursläge igår, märkte jag. Även om jag tänkt jättemycket under veckan så tog det tid att gå från "veta att" till "veta hur". Ibland var jag alltså inte ens på "veta att".
Kanske är det helt enkelt nödvändigt att inreda en verkstad hemma? Kommer jag annars någonsin att lära mig det här? Jag behöver mycket praktik för att förstå teorin.

Inga kommentarer: