söndag, januari 24, 2010

Sågövningen redovisad


Första övningen på Smyckelinjen är nu klar och redovisad. Det var en sågövning som för mig resulterade i denna ring.
1. Jag sågade ut gallermönstret i mässing.
2. Jag klippte och sågade ut silverplattan som jag sen hamrade lätt på.
3. Av en fyrkantstråd i silver så lödde (hårt lod) och formade jag en sarg som jag sedan lödde (medelhårt lod) fast under silverplattan. Jag har för lite lod och måste komplettera lödningen. Förstår vad kapillärkraft är! Sargen gör att ringen ser tjockare ut men fortfarande är lätt. Mycket filande och slipande på kanterna så att lödskarven inte ska synas.
4. Mässingsgallret löds (vekt lod) på. Lödningen blir perfekt och jag är omåttligt stolt!
5. Av silverplåt formar jag en ringskena som jag löder (hårt lod) och sedan med hjälp av regel bankar till en något fyrkantig ring.
6. Jag inser att ringen inte kommer att funka utan en liten pigg/platå mellan plattan och ringskenan. Jag klipper och filar en sådan av fyrkantstråd.
7. Löder (halvhårt lod) på piggen på ringskenan. Fruktansvärt pilligt. Det går bra, men jag inser att den inte hamnade mitt på ringskenan. Beslutar mig för att strunta i det.
8. Löder ihop plattan med ringskenan. Vekt lod. Lägger kylpasta över mässingsgallret, men ändå så kommer lite lod ut och bildar fula pluttar runt mässingsgallret, när jag löder ihop.
9. Jag är besviken. Min perfekta lödning är nu förvandlad till en medioker lödning...
10. Med hjälp av bland annat en tandläkarborr lyckas jag få bort de största lodpluttarna utan att rispa alltför mycket.
11. Finputsning, polering, vitkokning och trumling.
12. Ringen klar och jag är stolt som en tupp!

2 kommentarer:

Lotta Å sa...

Snyggt!!! Mönstret på "gallret" ser orientaliskt, kanske asiatsikt ut, kanske japanskt ut? Känslan från Östasiatiska museet sitter fortfarande i.

Malin sa...

Just! En person föreslog också att det var ett luffarschackbräde!