torsdag, november 05, 2009

Dagens


Idag ska jag ta mod till mig och inviga plommonstopet på svensk mark, men det får nog ligga i cykelkorgen påväg till pendeln - jag vill inte riskera att det flyger av i farten!

Jag har några gånger skrivit om verb som inte tål imperativ; som Läs! eller Njut! Igår pratade jag med några om reflektionstid och vi var eniga om att det var viktigt för en verksamhets utveckling. Samtidigt har jag lite svårt med detta - tänker man bara på vissa avsatta tider? Tänker man inte mer eller mindre för jämnan? Är det inte tid för fördjupning man snarare behöver?
Fast det är klart: om tempot på arbetsplatsen är så högt att man hela hela tiden är i dialog eller interaktion med människor är det svårt att reflektera. Eller kan man träna sig till ett reflekterande förhållningssätt? Fungerar reflektera i imperativ?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Eller kan man inte låta bli att reflektera?? Johanna

Malin sa...

För en del går det uppenbarligen utmärkt. För andra är det svårare att låta bli.

Malin sa...

I sexåringens skola har de "bakåtreflektion" på fredagar. Då skriver de och ritar om något som hänt under den gångna veckan. Jag funderar på att införa det på jobbet. Imperativt.

Malin sa...

Malin: Det tror jag är en bra idé. Kollegial handledning är väl lite av beordrad reflektion också när jag tänker efter. Kanske är det så att man behöver stöd av en metod?