tisdag, november 10, 2009

Dagens och Sex tänkande hattar


En rejäl förkylning bröt ut igår, "jag simmar bland näsdukar" som L skrev i sin höstdikt på tyskan (fast på tyska då). Förkylning kräver mjuka och varma kläder. Jag är inte så säker på att randiga sjalen håller kombomässigt i dagsljus men på bilden ser det ju bra ut!
Ommöblering och allsköns omflyttande hade skett medan jag var borta vilket innebär att jag nu vaknar till klockradio. Imorse fick jag veta att Laholms kommun köpt in färgglada hattar till sina anställda.
- Måste vara de Bonos metod Sex tänkande hattar, tänkte jag. Och det var det.
Metoden, som innebär att man diskuterar utifrån färgen på den hatt man har på huvudet, är en av de roligaste och mest effektiva metoder jag använt! Har man grön hatt, så måste man belysa den gemensamma frågan ur ett kreativt perspektiv. Har man svart så ska man leverera alla negativa aspekter som man komma på. Den frigör verkligen tänkandet i och med att man inte nödvändigtvis själv tycker precis som hatten, utan man tvingas att titta på problemet ur ett metaperspektiv men utifrån en enskild aspekt. En person behöver inte ta ansvar för hela spektrat av frågan. Genom att var och en koncentrerar sig på "sin färg - sin aspekt" så får man frågan väldigt väl belyst. Dessutom är det vansinnigt roligt!
Jag gratulerar Laholms kommun och hoppas att radioprataren som raljerade över inköpet läser på om metoden och inför den på sin egen arbetsplats!

2 kommentarer:

Annaa M sa...

Det saknas dessvärre gröna hattar på många redaktioner.

Visst är väl grejen att hattarna ska vara likadana? Har varit med om att man använt typ en bagarmössa, en tyrolerhatt, en hög hatt osv och då är ju risken att associationerna går till hattens form i stället för färg. Har man inga hattar till hands är det bättre att tänka färg i stället eller att hålla kvar färgintrycket via målade papper eller så. Men jag håller med, klokt att köpa in hattar för personalutbildningar.

Jag antar att du är sugen på att skaffa fem plommonstop till för egen del att komplettera ditt röda med? Så kan du utvidga övningen till privata heldagsövningar.

Malin sa...

Jag läste i SvD att inköpen av hattarna i Laholm kostat 18000:- och det var väl det som retat upp vissa. På min förra arbetsplats sydde en kommunal verkstad upp 60 stycken hattar i en enkel form, typ tehuva, så att vi hade till en gemensam utbildning. Det var förstås betydligt billigare även om jag tycker att 18000:- är billigt i personalutbildningssammanhang också.
Jag har prövat med att ha färgade lappar framför mig, men tycker att det blir en extra "tyngd" i att faktiskt ha färgen på huvudet. En del har dock känt sig lite kränkta, typ kräftskiva, av att ha hatten på sig.
Men 5 nya plommonstop var verkligen en grön-hatt-idé att ta fasta på :-)