lördag, februari 07, 2009

Ingrid Glasell














På besök hos pappa i tisdags fick jag den fryntliga frågan om jag ville ha något i rummet. Jag har alltid tyckt om den här lilla keramiktavlan och frågade om jag fick den (lovade att prata med Syskonen, så den förvaras bara här ännu!).
Det är lustigt med barndomsminnen för jag har liksom alltid fantiserat kring denna tavla som torrt medelhavslandskap och inköpt av mamma och pappa på resande fot någonstans därnere...
Ja. Nu ser jag att den är skapad av Ingrid Glasell (1909-1999), en konstnär från Falun som tillsammans med sin man Axel Käller gjorde många konstnärsresor, bl.a. till Medelhavet...
I en artikel i Dala-Demokraten läser jag: De rent keramiska alstren präglas av måttfull modernitet och [...] blev en av Ingrid Källers specialiteter.

1 kommentar:

Ö.Hamrin sa...

Kände Ingrid - och Axel - bra. Hon kom ifrån ett borgeligt hem i Falun och Axel från ett arbetarhem i Borlänge. De var helt olika personligheter som trivdes bra tillsammans. Hon höll helst på med keramik och akvarell och Axel målade i olja. ÖH.