onsdag, juli 04, 2007

Slott och Herresäten - Skokloster













Den här veckan är en slags nedladdning inför semestern. Idag tränade P och jag lite genom att ta långlunch och äta på Skokloster. Vi kom dit precis när m/s Kung Carl Gustaf skulle lägga till vid bryggan. Båten möttes av vän flicka i tidstypiska kläder.


Jag tänkte ladda upp en närbild på mig för att visa hur jäkla trött och hemsk jag ser ut före semestern och sen - förhoppningsvis - publicera en mer positiv bild efter semestern. Men mitt ego förbjöd mig. Ni som ser mig live får stå ut, men ni andra förskonas från denna syn. Därför kommer här istället en bild på avstånd.
Det är vackert vid Skokloster. Jag rekommenderar ett besök. Och potatisgratängen till rostbiffen var bland det godaste jag ätit.
I krokarna runt Skokloster bodde Hedvig Charlotta Nordenflycht under en period. Hon skrev många vackra dikter, som Över en hyacint och en som finns citerad på många tonårsbloggar och som har inledningsstrofen - Min levnadslust är skuren av... - och här t.o.m. en topplista!

Inga kommentarer: