lördag, juni 16, 2007

Snorgult eller neongult?

För ett tag sedan slog jag till på den här sköna tunikan från French Connection. Tunikan har ett slags kamouflage-mönster, kan man väl säga? I sommar hoppas jag hinna läsa Jennifer Craiks intressanta bok Uniforms exposed lite mer ordentligt och sedan kanske återkomma med tankar om kamouflage-mode. Mestadels brukar jag bära denna tunika till vita, snäva jeans men igår letade jag fram mina gamla capribyxor i en färg som var rätt cool i slutet av 90-talet. Gul? Snorgul? Neongul? Hursomhelst; eftersom färgen nästan exakt matchar en av färgerna i tunikan, så får den passera. Värre är det med modellen... Den har raka och därmed lite vida ben som når till vaden (Highwater? Capri? Pirat? Jag skrev "capribyxor" här uppe eftersom det tycks vara korrekta modebeteckningen i år). Hur snyggt är det egentligen på en skala? Och vilken typ av skor ska man egentligen ha till detta?

På bilden ser ni också vit t-shirt från Vila, halsband från Annika Sjölén och örhängen från det där finska märket som man brukar se i Nansos affärer...

Update: Jag kan nu svara på min egen fråga: Vilken typ av skor har man till vida byxor? I Femina 2007:06 är svaret platta skor. (Egentligen minns jag ju att Marina Kereklidou sa samma sak i vintras.) Så mina svarta Docksta var helt rätt, även om jag är missnöjd med färgen. Vid ett hastigt besök på Dockstas hemsida ser jag att det finns bot mot detta problem... (visserligen verkar just färgen snorgult saknas...eller...kolla denna och denna!)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Snorgult är väl inte den bästa beteckningen kanske. Jag skulle kalla den senapsgul. Mycket snyggare! Och innan jag hann läsa ditt tillägg tänkte jag faktiskt direkt på ballerinaskor eller någon annan platt sko. Även om man inte ser så moderiktig ut (som jag alltså), kan man i alla fall i teorin ha ett hum.

Maria

Malin sa...

Nej, snorgult är nog inte en vinnande beskrivning! Fast nyansen är inte heller riktigt senapsgul, den är klarare än så...
Ett hum i teorin är inte illa, tycker jag!

(Sen undrar jag om du är Maria B eller Maria J? Eller Maria XXX?)

Anonym sa...

Aha, det finns många Marior! Jag ska kalla mig Maria B hädanefter.