söndag, juni 17, 2007

Utflykt till Steninge Slott

Imorse när jag satt och surfade och tänkte på alla roliga utflykter som jag kan göra på semestern insåg jag att jag hade alla kriterier som krävs för en utflykt: tid, bil, mål och en man att övertala till att följa med och Vips! var vi vid Steninge Slott och på glasutställningarna med Erika Lagerbielke och Josh Simpson.
Å. Åk dit. Det var så vackert, så häftigt!
Erika Lagerbielkes alster kanske det finns chans att se framöver. Jag tyckte verkligen om hennes vaser i graalteknik - mest de som hade simmande figurer i en turkosblå färg och några stora fat som var ljussatta så att mönstret avbildades som ett nytt, eget mönster på bordet... Men Josh Simpson kanske man inte får chansen att se något mer här i Sverige? Jag vet inte hur känd han är med sina sfäriska planeter? Ni ser en av dem på bilden här. Han bygger upp dem, lager för lager så att man betraktar planeten och dess atmosfär såsom varande i en annan sfär...så att säga. Såvitt jag kunde se eller förstå, så fanns ingen kommentar till klimatdebatten, det var bara vackert och fantasieggande.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset om Steninge slott! Jag har också bil och man, och idag åkte vi dit. Glasutställningen var vacker, och jag fäste mig särskilt vid Erika Lagerbielkes pampiga vaser i olika nyanser. Vi tog en promenad i slottsträdgården också, som var väldigt fin i sin enkelhet, utan några blommor, men med häckar i avenbok (eller lind?). Sen gjorde vi ett riktigt fynd, när vi besökte glashyttan och hittade en 50-årspresent till min svåger. Sex unika, handblåsta nubbeglas med dekor i guld och silver. Jätteläckra! Vi köpte faktiskt ett par till oss själva också.

Får jag kontra med ett utflyktstips till Tyresö slott? Väl värt ett besök med både guidade turer i slottet, hantverkskammare med keramik och diverse annat hantverk, välsorterad handelsträdgård, vacker engelsk park och som kronan på verket Café Notholmen nere vid havet! Och så går det att bada också.

Kolla in: www.tyresöslott.se/index.asp

Midsommarhälsningar
Maria B

Malin sa...

Vad roligt att inlägget fick denna effekt! Jag ska lägga Tyresö slott på minnet!