måndag, mars 19, 2007

Dublin - den gröna ön



I Dublin blommade magnoliaträden!
När resan till Dublin bokades hade jag ingen aning om att det var S:t Patrick's Day (eller Paddy's Day) men det blev vi verkligen varse, när vi var där! Hur mycket folk som helst: fulla och glada, målade i ansiktet, iklädda anskrämliga hattar, peruker, antenner, halsband, tröjor - you name it! Stor parad på lördag! Bank Holiday - vilket innebar att hälften av affärerna var stängda.
Roligt att ha varit med om det, men egentligen kanske inte det ultimata tillfället för lite stillsamt turistande. Vi bodde en bra bit utanför Dublin (eftersom alla prismässigt överkomliga hotell var fullbokade innan jag kom till skott) i en liten kuststad som heter Balbriggan. Vi åkte pendeltåg till Dublin och då fick man se lite mer - och vad det byggs! Överallt byggnadsställningar! Inne i Dublin fortfarande rätt ojämnt - nedslitet och grått på sina ställen och flott som tusan på andra.
God öl, god mat!
Ordinär (de stora märkena) och flott shopping på de stora gatorna som Grafton street, O'Connely street m.fl och mysiga små affärer runt Temple Bar-området. Eftersom mycket var stängt kan jag tyvärr inte bidra med någon detaljerad guide kring detta ämne... Min stora behållning i shopping- och designavseende var ett besök på DesignYard som var ett smyckesgalleri. Mängder av montrar med exempel på fantastiska smycken! Där dreglade jag runt ett långt tag och slog till slut till på en ring.
Det mest överraskande var kanske att vi lyckades med konststycket att totalt missa alla tillfällen till att lyssna på Irländsk folkmusik på pubarna! Vart vi än kom så var det antingen för tidigt eller för sent... Däremot mycket exempel på skvalmusik, muzak, covers i dansbandsversion... Till slut såg vi det som en bedrift: hur lyckas undvika folkmusik en hel Paddy's Day i Dublin? Kontakta P + M!

En tanke: vi hade kunnat ta bussen från flygplatsen till Belfast på fredagen, sovit där, tagit buss till Dublin på lördagförmiddagen och sovit där en natt - om man var ute efter city-spotting.
En tanke till: en dag extra och vi hade med fördel kunnat hyra bil och göra en liten rundtur på södra Irland. Ca tre timmars bilresa tvärs över ön och fina vägar, enligt uppgift.

Avslutande tanke: Hur otroligt inspirerande och avkopplande är det inte att pipa iväg såhär över en helg?!

1 kommentar:

gert sa...

Äntligen lite Svenska här ute. Precis vad Jag vill läsa idag. Jag tror detta är en utmärkt anledning för oss (som dig och mig) till att sluta upp med att stapla bördor... och änvända tiden till att stoppa bulleying av de små ögonblick som är livet. Det var läsvärt och med det användbar läsning, fann några intressanta viewpoints, - Tack!
Du finner min Webbplats Här