onsdag, december 13, 2006

Malinbloggen recenserar

Jag gillar inte att se TV på morgonen, men Julkalendern är ett undantag. I år var jag extra hoppfull, eftersom Widmarks böcker nog är bland de mest utlånade böckerna bland 10-12-åringar. Jag tittade just på hur många gånger Biografmysteriet lånats ut och det var 594 gånger Vi har många exemplar förstås, men ändå, 594 barn har lånat och förhoppningsvis läst boken!
Ingenting tyder på att utlåningen minskar, senaste boken Saffransmysteriet har funnits på biblioteken i en månad och varje ex har redan i genomsnitt lånats ut 2,5 gång. Med fyra veckors lånetid!
Jag tycker att överföringen från böckerna är väldigt lyckad och att Julkalendern blivit bra. Både jag och L. är mycket nöjda med starten av dagen. Kanske ni föräldrar till yngre barn inte instämmer i lovsången? Var mumien för hemsk? Är storyn för komplicerad? Kanske är det Julkalenderns dilemma: att lyckas roa alla åldrar?

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej, den funkar bra även för Tora och Hulda. Eller i alla fall Tora. Hulda tittar lite mer förstrött. Jag tycker också att det har varit kul att titta - fast böckerna är urtråkiga..
Johanna