måndag, augusti 21, 2006

Guldknappen

















Igår kväll var det dags för Guldknappen. Jag var där för andra året i rad och känner nu att jag har lite att jämföra med. Förra året var det i Street och mycket trångt och intimt. I år var det på Stallmästargården med mycket plats och lite opersonligt. I år hade de dessutom två föreställningar, jag gick på den andra och den föreföll inte vara fullbokad. Själva catwalken var bättre placerad i år - jag tror att fler såg bra i år (till skillnad från förra året) och utsikten mot Brunnsviken var underbar. I år var det två visningar. En retrovisning med alla 24 Guldknappenvinnare och så en visning med årets, den 25:e, med Lars Nilssons Nina Ricci. Valet av pristagare var väl helt OK, kändes som ett "politiskt korrekt" val och hans kollektion var verkligen vacker (om än lite väl svart) men så jädra nyskapande kändes det inte. Vackert skurna plagg, fint fall, fina tyger...jo,jo, men inget överraskande eller roligt. Urtjusigt trist, kanske man kan säga.
Apropå urtjusigt, så är jag lite besviken över att Lars Wallin representerades med den här klänningen. Jag som trodde att jag skulle få se något...urtjusigt!





















Ett litet PS: Det stora frågetecknet sätter jag framför chefredaktören och moderedaktörens bidrag till kvällen. Hade de inte förberett sig alls, var de förbi av nervositet och trötthet eller ...?

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag slogs också av hur otroligt ovana de verkade vara att prata inför folk. Väldigt nervöst och lite osammanhängande. Martina var något bättre, men mer opersonlig än Mona. Konstigt - det borde väl tillhöra en sån position att kunna prata inför stora folkmassor eller?