söndag, juli 30, 2006

Vad gäller för hösten?

Inte är det lätt att få en entydig bild om vad som "gäller" när man bläddrar i en modetidning. Anything goes är väl första tanken, speciellt om man på samma uppslag ser att oversize är här igen, samtidigt som den smala silhuetten fortfarande gäller. Eftersom jag nu har senaste ELLE, Damernas Värld och Femina hemma och alla gör anspråk på att berätta vad som gäller för hösten 2006 så har jag närstuderat dem för att hitta gemensamma tecken:

  • stora handväskor
  • en maskulin look, men liksom uppknäppt och lite slapp...men också
  • korta, insvängda kavajer även lite A-linjeformade med 3/4 ärm (typ Audrey H)...alltså en damig look
  • tartanrutigt (jag antar att det låter snyggare än skotskrutigt?), i kjol gärna och då ska den vara assymetriskt sydd
  • prickigt verkar fortsätta
  • hög midja i byxorna - Cheap Monday har ett par jeans med minst 40 cm lång gylf...
  • oversize, en designer sa "antingen A eller Y"
  • den lilla svarta, klänning öht gäller - empire och omlott, gärna stickad har jag sett på bloggar, men såg ingen i tidningarna om man inte räknar 80-tals stickade långa tröjan med leggings
  • leggings gäller i alla kulörer
  • färgerna är svart, brunt, beige och grått (som vanligt) med lite stänk av rött och lila
  • stövlarna finns nu i fler färger men får konkurrens av stövletten, skorna ska vara i lack eller tvåfärgade (fast jag uppfattar att de med tvåfärgade menar t.ex. lack och skinn på samma sko, vilket ger två nyanser av samma färg) - gärna knytskor.
  • skärpen kan vara både breda och smala och ska markera midjan

Inga kommentarer: