tisdag, juli 18, 2006

Utflykt i semesterstängda Uppland

















Igår åkte jag och 3 andra damer på en liten utflykt i norra Uppland. Första stoppet blev Forsmarks bruk där vi stannade och fikade. Där var det väldigt fint och de hade också en liten antik/loppisaffär, som dock tyvärr var stängd.
Vi åkte vidare mot vårt huvudmål - Hållnäshalvön. Till hjälp hade vi en mycket fin karta som lovade många intressanta stopp. Det första var Åddebo Ull. Det var dock tyvärr semesterstängt.
Vi kollade in Hållnäs kyrka, som var överraskande stor och hade fina medeltida målningar som man tagit fram under sekler av vitkalkning. Ett besök på en loppis och ett dopp i havet och sen hittade vi till Fågelsundet.
















Väldigt gulligt och pittoreskt! Vi trodde nog att det skulle vara lite större och hade uppfattat att man skulle kunne äta där. Men affären som sålde färsk, rökt fisk var tyvärr stängd. Nåväl, vi tog en djupare titt i utflyktskorgen och körde vidare mot Ängsskär där vi kunde beställa mat vid grillen. Tyvärr hade ena kocken blivit sjuk, så de var lite underbemannade i köket, så det dröjde nog en halvtimme innan maten kom....

















Jag citerar från den fina karta/turistbroschyr vi hade:

"Du kan köpa en burk honung, ett knippe grönsaker eller en islandshäst! Eller besöka ett fiskeläge och provsmaka färska och rökta läckerheter från havet."

Missförstå mig rätt: vi hade en jättetrevlig dag och såg mycket fint. Och jag är helnöjd över mina pressglasassietter och oranga skomakarlampan, men VARFÖR gör man en turistbroschyr och marknadsför sig, när man inte är intresserad av att få besök? Semesterstängt i mitten av juli?
(När jag skrivit det här, så såg jag ju på t.ex. Åddebo Ulls hemsida att de har semsterstängt just nu, men ändå...)

Inga kommentarer: