torsdag, november 24, 2005

Rätta proportioner?

Läste ni DN:s ledare i tisdags om läsning? Barbro Hedvall tycker det är skamligt att vi anser oss inte ha tillräckliga resurser i Sverige för att få läsande barn. Det kan man faktiskt tycka är märkligt. Öht är det väl konstigt att vi i ett av världens rikaste länder inte tycker att vi ska satsa på barn, sjuka och gamla i tillräcklig omfattning?
Sen hade BH en utläggning om att vi inte skulle bry oss om att läsning låg långt ner på ungdomars "intresse-lista". Jag håller på sätt och vis med om det - men å andra sidan - det är ju inte dumt med inspiration och lust när man ska lära sig något. Jag tycker fortfarande att det är konstigt att lärare i grundskolan tycker att det har ett egenvärde att ungdomarna läser Strindberg, till varje pris, oavsett lust och intresse. Gagnar det läsförmågan?
Ja, jag antar att jag verkligen står och slår in öppna dörrar här, men jag kunde inte låta bli...

Inga kommentarer: