söndag, november 20, 2005

Knit happens!

För ett tag sedan beställde jag en bok på Bokus. Jag trodde att jag beställde den här, men i själva verket beställde jag en helt annan, den ni ser på bilden här. Fast just nu är jag inte ledsen över det - för den jag fick var ju helt otrolig - Knit Happens, helt enkelt. Boken är en slags stickdagbok där man kan rita upp mönster man kommer på, fundera över tröjor man får idéer till, hänvisa till tips man sett/läst om men som man glömt när man står framför garnerna (jfr min totala kollaps när jag stod i gummisnöraffären i Barcelona) där man kan anteckna sånt som garnkvalitet, stickstorlek osv. Boken har också en mängd tips av olika slag t.ex. hur man räknar om stickantalet beroende på garntjocklek i förhållande till storlek. Sen finns en skrytavdelning (Been there. Knit that) där man skriver upp lyckade projekt, bifogar litet garnprov och gärna klistrar en ett foto. Denna del kan man sen visa upp för kompletta främlingar, föreslår författaren Debbie Stoller.
Jag önskar att jag haft denna bok med mig på flyget hem från Barcelona, eftersom jag där satt och läste Ryanair-magasinet och såg ett sånt fint mönster från golvet i moertemplet i Granada och tänkte att det kunde bli ett fint stickmönster. Boken ska alltid följa med mig hädanefter!

Inga kommentarer: