söndag, september 27, 2009

Allt om min pappa?

Hur hinner du, frågar en del mig med jämna mellanrum, som tydligen tycker att jag får mycket gjort. Tycker kanske inte det är så mycket bevänt med det, det är fler idéer än verkstad, om man säger så. Men om jag i någon mån hinner något så beror det på att jag städar mycket mycket mer sällan än jag inbillar mig att genomsnittssvenskan gör. Det innebär att det är ett stort företag att ta tag i när det liksom tippat över. I stort sett hela helgen har jag alltså ägnat åt "mitt" rum som nästa helg ska bli det det är igen, nämligen gästrum. Jag har råddat ganska mycket i det det senaste halvåret eftersom jag bytt både hylla och skrivbord och organiserat om större delen av mitt förvaringssystem. Så några stora känslosvall drabbades jag inte av förrän jag tog tag i de senaste två papperskassarna från pappa. Jag trodde det mest var deklarationer och kontoutdrag men det visade sig vara betyg, brev från oss barn och andra släktingar, motböcker, gamla pass och mammas almanackor där hon antecknat saker som "Var i Marstrand. Kom hem i kristlig tid." och annat som förstås kändes fullständigt omöjligt att raskt och rationellt slänga på avdelningen "brännbart".
På Bokmässan såg man ju många kändisar och vi frågade varandra:
- Har han/hon skrivit en bok?
- Ja, en bok om sin pappa! blev det raska svaret och så skrattade vi glatt.
Jag tror inte jag ska skriva en bok om min pappa. Men ska jag slänga allt?

1 kommentar:

Anonym sa...

När jag flyttade från ett normalstort radhus till en mindre lägenhet hade jag till min stora förvåning inte svårt att slänga en massa böcker, men när det kom till små brev, broderade dukar, mammas gamla smycken m.m. blev det helt omöjligt. det gick bara inte att slänga.