fredag, juni 06, 2008

Bohusslöjd














I måndags var jag i Göteborg på uppdrag och fick två timmar på stan innan jag satte mig på tåget hem. Efter ett eget studiebesök på Göteborgs stadsbiblioteks barnavdelning så gick neråt Avenyn och in på Bohusslöjd. Jag var rätt fylld av negativa förväntningar; tycker att svenska hemsslöjdsaffärer är så förutsägbara och trista så att klockorna stannar. Så mycket "titta här" och så lite "gör det själv". Och formspråket är grundligt och traditionellt.

Ni hör vad grinig jag var.

Med en sådan ingång blev jag förstås jätteglad över att hitta ringar som jag tyckte var kul!

Åsa Erwall är konstnären bakom ringarna av silver och emalj och den gulprickiga satt så gjuten på mig att jag fick förklara att jag ville betala för den och alltså inte alltid hade haft den...

Inga kommentarer: