lördag, maj 31, 2008

Växjö















I början av veckan var jag i Växjö. När jag promenerade på kvällen kom jag till Tegnérkyrkogården och insåg att jag befann mig i Esaias hemstad! Dessa vackra blommor var tyvärr inte belägna på hans grav, men Esaias visste att det sanna, det rätta och det sköna är evigt och att Vad våldet må skapa är vanskligt och kort

Så fatta all sanning, så våga all rätt,
Och bilda det sköna med glädje!
De tre dö ej ut bland människors ätt,
Och till dem från tiden vi vädje.
Vad tiden dig gav må du ge igen,
Blott det eviga bor i ditt hjärta än.

Esaias Tegnér levde mellan 1782 - 1846.

F.ö. blev jag väldigt förtjust i Växjö! Jag har visserligen varit där flera gånger förut men inte givit mig tid till att promenera runt som jag gjorde denna gång. En riktigt fin Storgata med brett utbud. Till exempel örhängen i precis den nyans av orange som jag letat efter!

1 kommentar:

Frida sa...

Ja, hemstaden min är fin den. Liten men mysig och med ett hyfsat shoppingutbud =)