tisdag, januari 01, 2008

Tillväxtprogram för modebranschen

Ett tillväxtprogram för modebranschen har formulerats. Sex åtgärdspunkter har identifierats och formulerats:

1. Skapandet av den samlande knutpunkt som modeindustrin saknar idag, en plattform som kan utgöra grunden för andra åtgärder.
2. Aktivt nätverksbyggande för att i betydligt större utsträckning para ihop design- och entreprenörskompetenser.
3. Etablering av en ny modearena för icke etablerade designföretag för att skapa alternativ i exponering, information och i modeutbud.
4. Ett utvecklat arbete med stödverksamhet och mentorskap med inriktning på förstärkningar i affärsmannaskapet och möjligheter att slipa affärskoncept i etableringsfasen.
5. Initiering av en produktions- och marknadsföringsorganisation av det slag som finns i andra länder och inom andra branscher, som förslags- och musikindustrin.
6. Långsiktigt strategiarbete för att skapa ett rikare kulturliv, en bättre modediskurs och att öka kopplingen till samhällsfrågor som etik, hållbarhet och konsumtion.

Det låter vettigt, förutom att jag är tveksam till formuleringen bättre modediskurs. Hela tillväxtprogrammet finns här. Det är till största delen skrivet av Göran Sundberg som också skrivit Mode Svea, som jag skrivit om tidigare. Tillväxtprogrammet är finansierat av KK-stiftelsen som också bekostar Mötesplats Mode & Design. På MM&D:s blogg läser jag att punkt 1 i tillväxtprogrammet är på gång att realiseras - Just här skapas ett högst konkret embryo till en plats där information och kontaktytor kan användas till andra tillväxtskapande projekt (och då menas inte Malinbloggen utan MM&D. Iaf tror jag det.)

Möjligen är MM&D samma sak som MO:DE? Jag känner mig rätt förvirrad, när jag nu ett tag surfat runt för att hitta datum och aktiviteter för Sthlm Fashion Week. Är det v 5 eller v 7 eller båda veckorna som gäller? Hur förhåller sig Stockholm modecenter, Svenska moderådet och MM&D till varandra?

Inga kommentarer: