söndag, januari 13, 2008

Invisible difference



















Med jämna mellanrum får jag för mig att man verkligen kan förändra det yttre med hjälp av smink. I alla fall se lite piggare ut. I några år har jag läst om produkten primer som ska göra för ansiktet vad vägggspacklet gör för tapeten. Så att säga. Det låter onekligen lockande. I senaste DV har man nu en liten test över vilka primers som är bäst och med den i hand har jag begivit mig ut. På topp fanns en från YSL som tydligen är så fantastisk att den är slut hos leverantören. Nummer två, däremot, fanns till och med i Bålsta och nu även i mitt skåp. Jag har spacklat mig i flera dagar och visst ser jag skillnad, men...

För den som vill fördjupa sig i ämnet i ett ekonomiskt historiskt perspektiv kan jag (återigen) rekommendera Röda läppar och shinglat hår. Där tar Johan Söderberg (bl.a.) upp begrepp som "spackla", "lägga på en mask" och hur denna spackling, som döljer det privata, sker i det offentliga rummet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har precis börjat fundera på vad som är nästa steg i den här åldern, och jag tror nog att primer kan vara det, om den håller vad som utlovas ;)

Anonym sa...

Kom på att vad jag använt i flera år nog räknas som en primer: Matte It Face & Lips från Body Shop. Etiskt och inte svindyrt :)