söndag, december 23, 2007

Roliga stickboken?

Jul eller inte, här stickas det på som vanligt! I raden av stickböcker står Roliga stickboken av Rachael Matthews ut! (originalets titel: Knitorama, den svenska utgåvan är utgivet på Känguru förlag). Boken är verkligen rolig i någon slags nyretro layout och fylld av tokiga mönster på handgranater, socka till kycklingbenet, bakelser, tavelramar, dammhandske och en och annan kofta. Efter första förtjusta genombläddringen ("Nämen KOLLA!") så börjar jag känna mina 70-talsrötter vibrera i form av "förspilld kvinnokraft" och "konserverande könsroller" och jag ser tydliga paralleller till de virkade toarulle-skydden jag hånade i min ungdom.
Hur kul är den här boken egentligen?

2 kommentarer:

Gagga sa...

Önskar dig o de dina den godaste av jular!

Malin sa...

Tacka Gagga!!