söndag, september 16, 2007

Helsingfors















Tre dagar i Helsingfors med omnejd! Nordisk bibliotekskonferens i två dagar och studiebesök en dag. Åbos nya bibliotek (med fin barnavdelning), Lojos nya bibliotek (snygg byggnad men utan innehåll) och så fantastiska Library 10 i centrala Helsingfors!

Fredag eftermiddag tillbringade jag några timmar i Helsingfors. Jag hade fått tips om Design Forum som påminde om Designtorget, men hade högre klass. Innanför shopen visades utställningen Designer awards '07 där jag främst gillade dog design. Efter en latte i kafét där jag grubblade över om jag skulle köpa ringen eller inte (det blev "inte") så hittade jag broschyren Design District Helsinki där affärer var placerade på karta och satt i lista efter kategori. Som genom ett under befann jag mig mitt i designdistriktet och lyckades därför t.ex. besöka Ivana Helsinki som jag beundrat i flera år! Kul att se hennes affär och kollektion - som var ganska svår, tycker jag. Gillade trycket som på håll såg ut som fjäderskrud, men vid närmare betraktelse visade sig bestå av knivar istället för fjädrar! Också fågeltrycket snygga, men inget jag vill ha på kläder. Det slutade därför med en mer konventionell kjol från Marimekko, samma som på bilden fast anständigt knälång.
Jag tycker detta med gemensam satsning av marknadsföring var en toppenidé och liknar väl SoFos satsning? Har de en tryckt broschyr också?

Inga kommentarer: