måndag, september 03, 2007

Artist clothing - Tensta Konsthall














Mobil av Helene Billgren

Igår besökte jag utställningen Artist Clothing på Tensta Konsthall. Det var tredje säsongen som nu skapats och ställts ut och nu visas tillsammans med de två övriga säsongerna. Artist Clothing är ett projekt där ett antal konstnärer närmar sig kläddesign och där ord som annars finns i modevärlden används: kollektion, säsong, showroom, lookbook...
Till utställningen finns en sorts tidning som man har glädje av att läsa hemma. Tyvärr är den tryckt i ett bångligt format och med litet typsnitt. Faktum är att det provocerade mig ganska mycket. Ljuset i konsthallen är mycket dämpat och det tillsammans med den otillgängliga "utställningskatalogen" gjorde det hart när omöjligt att läsa på plats. Kanske var det en tanke? Tyvärr måste jag då säga att konstverken/kollektionerna inte var så omedelbara och lättillgängliga att man förstod tanken intuitivt - texten tillförde något. Och när jag lyckats läsa så tyckte jag mycket var intressant, men eftersom man jobbat så mycket på att försvåra tillgängligheten måste jag tillstå att jag kände mig exkluderad. Var det en tanke i sig?

Inga kommentarer: