torsdag, maj 18, 2006

Ord med inlagd värdering?

Är det så att vissa ord rymmer en maktstruktur bara i ordet? Jag har funderat en hel del på ordet "pyssel" (även då förstås verbet "pyssla") - är det en liten, liten klang av nedlåtande, förringande och oviktigförklarande i det?

I min ledningsgrupp (män + jag) sysslar flera med musik och idrott på fritiden. De diskuterar mycket utrustning och teknik med stort allvar. Ibland berörs mitt hantverkande intresse - i termer som - "har du virkat den själv, ha ha ha". Till deras försvar får jag säga att jag inte är dålig på att reta dem i andra sammanhang, så jag får kanske vad jag tål?


"Jag pysslar lite på fritiden."
alternativt:
"Jag tycker om att syssla med konsthantverk."
eller:
"Som komplement till mitt intellektuella yrke behöver jag få utrymme för kreativt skapande"

Klar hybris-varning i sista exemplet, va?


Jag klipper från NE:
pyss`la verb ~de ~t ORDLED: pyssl-ar SUBST.: pysslande; pyssel• utföra små (petiga) sysslor

BET.NYANS: ibl. äv. (med partikeln om) sköta (om), vårda: hon ~de om sina förkylda småttingar

Inga kommentarer: