torsdag, maj 18, 2006

Makt och kläder - igen

Tänkte på vad de diskuterade på Kunskapskanalen häromdagen: om kvinnlig makt och kläder. Det finns ingen historisk tradition av kvinnor vid makt. Därför ingen kvinnlig maktklädnad. Kvinnor tar över männens maktsymboler när de hamnar i maktställning. I programmet tog man upp Rice från USA och den tyska kvinnan (nu har jag glömt hennes namn). Båda hade gärna dräkt med kjol förut, men nu har de gått över till att ha byxa. Färgmässigt ska man förstås hålla sig till svart, grått, marinblått och ev. brunt. Man kan gärna, som kvinna, kombinera med rött. Gudrun Schyman framhölls som exempel på kvinna som klädde sig med ett "korrekt maktspråk" men ändå lyckades hålla en kvinnlig linje (med en röd scarf mjukt lagd runt halsen).
Min spaning blir nu att kolla in kvinnliga chefer - jag ska snart på rektorsmöte, så det blir kanske snabb rapport! Eftersom jag själv är chef har jag börjat lite navelskådande: jag har ofta kjol och starka färger. Betyder det att jag inte har makt?

Inga kommentarer: