tisdag, december 22, 2009

Två eviga och en rät















Idag vill jag visa en närbild på en av mina pulsvärmare som är inspirerade av en tröja i en bok som heter "Ylle och bläck".
För fyra år sedan, när jag virkade en väldans massa pulsvärmare, så producerades det en väldans massa pulsvärmare i var och varannan stuga i hela Sverige. Nu tycker jag det verkar som att produktionen kommit ner på en mer rimlig nivå. Eller? Hursomhelst är jag väldigt glad över att ha hittat igen de här eftersom de värmer så perfekt dessa kalla dagar. Dessutom tycker jag mönstret är så himla snyggt!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar pulsvärmare - av och på hela tiden - det är nåt med den inre termostaten - ett plus är också att de går fort att sticka/virka så man kan ha många!
God Jul från Katarina i Arvika

Marikka sa...

Fint mönster, verkligen.

Annaa M sa...

Jag har haft svårt med hela pulsvärmarbiten. Ena stunden föraktar medelklassen hantverksutövande, nästa stund är den på. Blev vuxen med föraktet för "förspilld kvinnokraft". Sen har det svängt några gånger. Kasnske är det naturligt att ha det svårast med en senaste väckelserörelsen? Den som på allvar tycks tro att det var den som upptäckte sambandet mellan garn och stickor/virknålar.

Själva plagget har jag ingen relation till. Mest sett det som en ursäkt att sticka/virka kort bit.

Malin sa...

Annaa: Har du läst Den feminina textilen? Den tar (bland annat) upp precis det du beskriver!

Annaa M sa...

Ska göra det! Men jag har träffat och intervjuat Louise Waldén angående hennes pionjärarbete Handen och Anden om det textila hantverkets undanskymda roll i folkbildningen. Hon har hemma på sin vägg Grupp 8-symbolen broderad i korsstygn och hon kunde berätta vilket rabalder det väckte när den syddes mitt i den hetaste kvinnokampen. Det fanns starka röster som ansåg det förkastligt eftersom korsstygnen representerade förspilld kvinnokraft.

Louise har ju ihärdigt fortsatt värna om det kvinnliga dvs textila hantverket.

Och gissa vad hon själv ägnade sig åt just när jag träffade henne för snart fem år sedan? Sticka pulsvärmare förstås...