torsdag, augusti 07, 2008

Konsthantverk på svenska landsbygden

Som trogna läsare av denna blogg vet är jag mycket för att slinka in på hantverksaffärer av olika slag och inte så sällan bli inspirerad. För två år sedan läste jag boken Re:form och i sommar har jag tänkt en hel del på Emma Stenströms kapitel i samma bok där hon skriver att i en värld av kopior blir det alltmer viktigt att erbjuda något unikt. Det jag slås av är att det unika blir alltmer lika - alla hantverksaffärer erbjuder tamejfan exakt samma utbud! (Okej: detta kanske återigen illustrerar skillnaden mellan hantverk, konst och konsthantverk, se resonemang här).
Ge mig lite mer originalitet och nytänkande annars skriker jag!

(Jag såg tovade maneter i Hantverksgruppen HavsVerks affär i Kungsviken på Orust! Det har jag aldrig sett förut.)

Inga kommentarer: