måndag, oktober 08, 2007

Tovade pärlor

Jag har tovat en hel del bollar eller pärlor. Med varierande resultat. Ibland har de liksom spruckit eller delat sig och det har varit omöjligt att få dem runda och fina efter det. Då har jag broderat med silvertråd och gjort en effekt av defekten. Nu fick jag ett mail med fråga om hur man gör egentligen. Det har jag också undrat, så jag frågade Kicki som är proffs. Hon svarade såhär:

När man tovar är hemligheten att klappa ullen i början.
1. Ta den formade bollen i en hand och stäng till handen försiktigt.
2. Doppa handen i varmt vattten
3. Öppna handen och klappa försiktigt in såpan tills bollen börjar bli fast.
4. Nu kan du börja rulla bollen i handen.
5. Denna metod minskar sprickorna du beskriver och bollarna blir runda, jämna och fina.

Inga kommentarer: