måndag, maj 28, 2007

Alla vill

På torsdag är det vernissage på Platina för Auli Laitinens utställning Alla vill:
- Jag tänker på gayvärldens gamla signalsystem med örhängen, den radikala punkens säkerhetsnålar och de sexuellt avancerade och avvikandes experiment med sina kroppar. Därför blir det märkligt att se min styvdotters fjortonåriga kompisar komma med piercade tungor. Jag tror att det jag stör mig på dels handlar om en koppling till en frigjord sexualitet som är svår att tro på, speciellt när den uttrycks hos människor som knappt haft sex med sig själva ännu. Dels det anspråk på radikalitet som piercing utgör och som inte alltid känns grundad, säger Auli Laitinen. Auli Laitinen missunnar inte andra en sexuell frigjordhet eller en radikal attityd, men piercingen som uttryck för detta tycker hon har förvandlats till en konsumtionsvara bland andra.
- Mina piercade smycken vill ge tillbaka den lilla hårda metallbiten något av sin ursprungliga idé om ett individuellt ställningstagande. De är smycken för mig själv och andra som hellre vill höra en personlig berättelse än se en tyst uniform, säger Auli Laitinen.

Detta måste jag fundera på: är inte uttalandet här ovan väldigt motsägelsefullt? Piercingsmycken används av "fel" personer, det laddas med ett budskap som inte har någon koppling till individen. Men vem har bestämt denna koppling?? Samtidigt vill konstnären hävda att på henne är smyckena en personlig berättelse inte en uniform?
Hursomhelst så ser smyckena i sig ut att vara värda ett besök på Platina, kolla några av dem här. Observera att Platina har sommarstängt 9-28 juli.

Inga kommentarer: