torsdag, april 12, 2007

Modette

Ny modetidning har sett ljuset!

Chefredaktör Maria Soxbo berättar:
– Det som är unikt med
Modette är att vi likställer catwalken och gatans mode. Hur vi klär oss och vad vi låter oss inspireras av styrs inte längre bara av en klick prestigefyllda designers i Paris, utan påvekas i lika hög grad av vad andra vi ser på gatan – och på nätet! – har på sig.

Kanske en anings förenklat - jag tycker nog att mycket av det man ser både på gator och i bloggar är väldigt starkt påverkat av designers. Men, Modette har verkligen bemödat sig med att fota "vanliga" människor (och det de bär är förstås en blandning av "prestigefyllda designers" och kopior av designerkläder uppblandat av "vintage" som väl är kopior av designerplagg fast några år gamla) och det är sympatiskt och roligt. Rent av inspirerande! Som ett mantra i tidningen går detta med förhållande till "mode" och "egen stil" - man ska inte vara modeslav och beroende av märken, det är först när man satt ihop det till något eget som det blir coolt och värt att beundra...
Visst.
Måste då bara citera Eleonore från Modette.se:
När jag var i Köpenhamn för någon helg sedan kikade jag ut från ett kafé och såg mig själv gå förbi; parkas, missoniscarf, slängig väska och stövletter.
Egen stil. Ja, ja. Vilken tur att jag har självdistans.

Jag menar inte att raljera, jag menar bara att det inte är så enkelt.

Sen när det gäller bilder och layout i tidningen är jag inte så förtjust. Tycker det är ett slags grått skimmer över tidningen och gillar inte den där collage-stilen, men jag antar att det är ett medvetet grepp - blogglayot i tidningsform?
Och så är det mycket referenser till Modette.se - kolla, kolla, kolla Modette.se.
Jag har kollat, men inte hittar jag var jag ska tävla om Carin Westers snygga t-shirt!

Fast: jag är förtjust! Jag kommer att ta en provprenumeration. Men jag är skeptisk också...

Inga kommentarer: