torsdag, november 23, 2006

Universitetet 20 år senare

Nu har jag skrivit min första tenta på ca 20 år. När jag tänker efter så är det nog nästan ett av de få tillfällen någonsin, som jag skrivit salstenta. (Jag var ganska skärrad, men tror det gick vägen...) Mina tidigare studier i Göteborg bestod mest av hemtentor och inlämningsuppgifter. Man kan fundera över vilken metod som befrämjar lärandet?
Överraskande har det också varit att konstatera att undervisningsformen har varit så traditionell. Stor salsföreläsning, väldigt lite utrymme till diskussion och frågor, tveksam pedagogisk linje i föreläsningarna. Väldigt, väldigt intressanta föreläsningar och väldigt, väldigt intressant kurslitteratur. Men jag är glad att jag är 45 när jag läser den här kursen och inte 25 (som de flesta verkar vara. Fast 25-åringarna tycker säkert likadant!). För att jag tänker att jag har så mycket mer att anknyta till nu som gör det så intressant - jag börjar tycka att kursen mer och mer blir en slags filosofisk kurs i samhällsutveckling. Att så mycket kan förklaras i modeteori! Undrar hur mitt liv gestaltat sig om jag läst denna kurs för 20 år sedan?
Nu vill jag bara skriva litterära analyser av ungdomsböcker med modeteoretisk ingång!
Tyvärr har jag ett jobb som kommer emellan.

Inga kommentarer: