onsdag, november 29, 2006

Är du Emo?

Jag försöker desperat förstå vad Emo är. På Kobra fick jag intrycket av att "alla andra är Emo, men själv är man något annat"? Vilka är Emo? Är det så att man inte riktigt vill erkänna att man gillar det deppiga, känslomässiga, eller vadå?
Wikipedia står det om modet:

Modet kallas, lite ironiskt och nedlåtande, ibland "fashioncore". Klädstilen har dock inget med musikstilen Emo att göra.

Är det inte själva tusan att klädstil alltid på något sätt ska betraktas nedlåtande? För mig är det uppenbart att klädstilen och musiken verkar höra ihop? (Även om jag också kan gilla en del av musiken, men ännu inte har håret korpsvart*, dubbla nitbälten och, gud förbjude, piercing i läppen!) Men det kanske är så att fashioncore-stilen blivit för allmän, så att de som verkligen är Emo nu måste finslipa stilen?
Å vad jag önskar att jag tvingas skriva en uppsats i nästa delkurs! Då ska jag skriva om Emo!

* ska till Frissan i nästa vecka - så håll i er!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Jag kan förklara lite här ifall du inte vet. Emo är en musikstil, INTE en livstil, en klädstil eller en sexuell läggning. Det finns också stilen Fashioncore (Där många har nitbälten, kajal, och mycke svärta kläder), men stilen fashioncore har igentligen inget med ordet "Emo" att göra. Emo Står för kännslosam, och det gör det för dom banden som spelar "Emo" spelar kännslosam musik, igentligen är detta bullshit för alla musik handlar typ om kännslor. Många tror att emo är en livstil, altså sånna som skär sig och mår jätte dåligt och är helt deprimerade och vill ta självmord, deta stämmer värkligen INTE! Inte als! Många som "är emo" mår jätte bra (Det är jag ett levande bevis på). Och sen också.. Emo är inte en sexuellläggning som också många tror. Både tjejer och killar kan "vara emo". Många gillar inte detta "Emo" vilket jag tycker är idiotiskt, bara för att dom inte ser ut som alla andra så behöver man ju inte hata dom, det finns också anledningen att många tror att dom som "är emo" skär sig och tycker jätte synd om sig själva men det är ett totalt missförstånd för så är det värkligen inte (Det behöver ju inte heller betyda att alla mår bra men alla mår inte dåligt iallafall). Hoppas du fick reda på lite mer om emo! Mvh.