onsdag, april 19, 2006

Bättre sent...

...än aldrig, tycker Lars Nittve och äskar 50 miljoner för att köpa kvinnliga konstnärer och rätta till ett historiskt misstag. Låter väl rimligt? Eller så får de prioritera lika snett i inköpen i 50 år framåt som man gjort 50 år bakåt?
I alla fall presenterar de en önskelista på 26 konstnärer som de vill ha verk av. Glad blev jag av att känna igen flera av konstnärerna, men det är ju svårt att ha åsikt om de missat någon.
- Har de något av Agda Holst till exempel? undrade jag ampert för mig själv.
Jo, de har en sökfunktion till samlingarna (även om inte allt är inlagt än) och Agda finns med i samlingen....men Maja Fjaestad finns inte med. Inte Anna Lewin heller.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har länge undrat varför jag m fl kvinnor saknats i samlingarna.../Anna

Malin sa...

Hej Anna! Hos mig är du iaf representerad!