fredag, mars 10, 2006

Makt och mönster...

...är underrubriken på boken Den feminina textilen, som jag nu läst ut. En mycket intressant bok. Den beskriver bl.a. handarbetets roll för kvinnor i Sverige...hur det varit en källa för egen inkomst men också en fristad för eget experimenterande och eget konstnärligt frirum...för kvinnor i arbetarklass eller inom bondekultur. För kvinnor inom borgarklass innebar ofta handarbete tuktning och separation från intellektuellt arbete...å andra sidan så var det ofta de borgerliga kvinnornas intresse för hantverket som ledde till arbetarkvinnornas ekonomiska frirum.
Men idag: innebär kanske handarbetet fortfarande ett konstnärligt frirum för oss kvinnor? Ska vi då kasta 70-talets paroll "förspilld kvinnokraft" in bland manliga strategiernas konspirations-teori-garderob?

Förutom dessa tankar gav mig boken inspiration till nya mönster, som jag skulle visa om inte min palm pajat och den nya saknar kamera. Jag måste numera uppbåda lite kvinnlig strategi för att visa bilder i min blogg. Puh.

Inga kommentarer: