måndag, mars 13, 2006

Att shoppa rätt är stort -

att shoppa fritt är större?

Tja? Mel E. för ett intressant resonemang om detta idag.
Jag tycker dock att det finns ett samband mellan Alt 1 och alt 2 dvs genom att man kollar runt mycket och får en slags överblick och sen går hem och tänker och så går ut igen, med rätt rabattkupong/medlemskort i rätt väska (bara det är ju en makalös utmaning) och kapar åt sig det genomtänkta så blir det rätt bra. Problemet är snarare de där impulsköpen - å jäklar vad snyggt - inte så dyrt - och så vaknar man upp med en påse i handen ute på gatan igen. Jag brukar ändå legitimera dessa köp inför mig själv genom mitt eget sätt att räkna. Jag räknar på utnyttjandegraden (väldigt vanligt begrepp inom folkbiblioteksvärlden).
Ungefär såhär ser formeln ut: (plagg x pris)/använt antal gånger=utnyttjandegrad
Alltså bara man ser till att handla en hel del billiga plagg som man använder mycket så kan man köpa några dyra som man inte använder så mycket men ändå få den utnyttjandegrad man eftersträvar.
Frågan är vilken utnyttjandegrad man eftersträvar....
(Om någon är förvirrad så kan jag meddela att jag inte själv är säker på vad jag menar.)

Inga kommentarer: