fredag, december 23, 2005

Rimångest?

Ni vet väl att NE online har en rimtjänst? Har du inte tillgång till NE så skynda till närmaste bibliotek innan de stänger idag! Ett enklare sätt är förstås att titta här. Eftersom den finns viss risk (minimal, jag erkänner) att någon närstående läser detta kan jag inte ge några exempel - men jag har fått uppslag!
Annars kanske DN:s sonettmaskin kan vara till hjälp? Jag prövade, men så julklappslikt blev det inte:

Att födas. Man kan inte protestera
Man undrar vad ens hjärna kan förmå
Man skriker högt, men ingen tycks förstå
Man har en lya där man kan kampera

Man mular sina kompisar med lera
Det mål man har i sikte ska man nå
Då nyper någon plötsligt i ens tå
Ens kropp, ens minne ­ allt tycks haverera

Jaha. Minsann. Då var vi alltså klara?
Man anar ett slags tillvarons komik
Ett foto tas och det ska man bevara

Man får en filt. Man tuggar på en flik
Man hävdar att man luffat i Sahara
Nu får man ingen puss. Man får en pik

*************************************************************************************
Mitt humör kanske inte förefaller vara på topp? Jodå, jag kan inte hjälpa att DN laddat maskinen med så lakoniska meningar....

Inga kommentarer: